stavorenstraat 45 amersfoort utrecht house photography extended 034 - Blog: Van verkooptekst naar belevingstekst

Van verkooptekst naar belevingstekst

Het is inmiddels bijna ondenkbaar om een woning in de verkoop te zetten zonder professionele foto’s, plattegronden en een strak gestileerde verkooptekst. In zo’n verkooptekst komen de grootste pluspunten van de woning aan bod. Denk aan die extra ruime woonkamer met uitbouw, de zonnige tuin op het zuiden, of misschien wel die net verbouwde zolderverdieping! Met dit soort USPs (‘Unique Selling Points’) trek je de aandacht van potentiële kopers en overtuig je ze misschien zelfs wel om een bezichtiging in te plannen.

 

USPs van de woning geven belangrijke informatie over het pand, maar zijn nog maar het begin van het verhaal. Door middel van verschillende effectieve tekst strategieën maak je jouw woningtekst niet alleen lekker leesbaar, maar benadruk je ook de totaalbeleving van de woning. In deze blog vertellen we jou een aantal handige schrijftips waarmee je een eenvoudige verkooptekst omtovert tot een overtuigende belevingstekst!

Richt je op de doelgroep

Verschillende woningen trekken verscheidene groepen mensen aan. Dat staat als een huis. Is er bijvoorbeeld sprake van een eengezinswoning met vier slaapkamers, dan komen daar veel grote, vaak jonge gezinnen op af. In de tekst kun je deze groep direct benaderen.

 

Niet alleen die vier slaapkamers zijn een voordeel voor grote gezinnen, maar ook die zonnige tuin met lekker veel speelruimte. Ook de kindvriendelijke omgeving met nabijgelegen speeltuin vormt een belangrijk pluspunt waarmee je de woning kunt onderscheiden. Daarbij hebben jonge gezinnen vaak een druk, dynamisch leven – omschrijf die badkamer met het grote bad dan als het broodnodige rustpunt waar zowel papa als mama een moment voor zichzelf kunnen nemen.

A4 Brochure Mockup knap 2 907x636 - Blog: Van verkooptekst naar belevingstekst
blog 10 9 tuin - Blog: Van verkooptekst naar belevingstekst

Prikkel de zintuigen

Je wilt dat een tekst tot de verbeelding van de lezer spreekt. Middels de tekst lopen zij al door de woning heen, nog voordat zij de woning bezoeken. Prikkel de zintuigen van de lezer. Beschrijf bijvoorbeeld hoe de bewoner de vogels hoort fluiten zodra hij wakker wordt in de riante master bedroom. Die grote tuin ziet er niet alleen lekker groen en natuurlijk uit, maar draagt ook die herkenbare, verblijdende geur van versgemaaid gras.

 

Door de flikkerende vlammen van de authentieke open haard voelt de woonkamer warm en uitnodigend aan bij binnenkomst. Misschien voelen de grote vloertegels in de badkamer wel lekker warm onder de voeten door de luxe vloerverwarming. Ga voor omschrijvingen die een lezer kan zien, horen, ruiken en voelen. Dat spreekt tot de verbeelding van de lezer, en nodigt hem uit om de woning verder te gaan ontdekken.

Van verkooptekst naar belevingstekst

Wij mogen voor talloze woningen een belevingstekst opstellen. Die teksten worden opgenomen in brochures en op websites als Funda. Voordat wij de belevingstekst opstellen, stellen wij een aantal vragen aan de verkoper zelf middels een vragenlijst. Hier kan de verkoper zelf aangeven wat de woning voor hem bijzonder maakt – hij heeft er immers jarenlang gewoond! Gaat jouw woning in de verkoop en laat je een verkooptekst schrijven, dan is dit de uitgelezen kans om de unieke pluspunten en de beleving van jouw woning onder de aandacht te brengen.

 

Noem naast de gebruikelijke pluspunten van jouw woning (ruime woonkamer, veel slaapkamers, grote tuin) ook echt de punten die de woning voor jou bijzonder maken. Wat is jouw favoriete plekje in de woning en waarom? Wat voor gevoel krijg je als je jouw woonkamer of tuin binnenstapt? Hoe spreken vrienden en familie over jouw woning als ze op bezoek komen? Onze tekstschrijvers nemen deze informatie mee in de verkooptekst, zodat de tekst een echte belevingstekst wordt met een uniek, persoonlijk verhaal.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor zo’n verkooptekst? Neem gauw een kijkje op onze website!

Hagedoornplein 28 Amsterdam 8 1 300x200 - Blog: Van verkooptekst naar belevingstekst

5 keer bijzondere woningen

11682@4000C klein 1 e1542276884792 1 640x429 300x201 - Blog: Van verkooptekst naar belevingstekst

Artist Impressions en StyleSwitchers, het verschil

× Neem direct contact met ons op