
03 jan 5X innovatieve trends voor makelaars
Innovatie en het vak van de makelaardij gaan goed samen. De verkoop, aankoop en presentatie van woningen ontwikkelt ieder jaar weer een stuk verder. De online databases met woningen in de verkoop blijven groeien, bezichtigingen en ondertekeningen vinden steeds vaker digitaal plaats, en qua presentatie worden er meer bezichtigingsvideo’s en zelfs complete 3D scans via Matterport ingezet. Ook voor het komende jaar staan er weer een aantal innovatieve trends klaar waar de makelaardij op kan inspelen. Wij behandelen de vijf innovatieve trends voor het jaar 2021.
Online marketing
Het is geen geheim dat online marketing bij veel verschillende bedrijven en instanties hoog op de agenda staat. Van representatie op social media, tot hoger in de Google zoeklijsten verschijnen en verschillende advertentiecampagnes draaien – de mogelijkheden van online marketing zijn bijna oneindig. Zo ook voor makelaars. Via online marketing kun je niet alleen een veel grotere groep potentiële klanten bereiken, maar onderhoud je tegelijkertijd ook het contact met bestaande klanten. Je blijft voor iedereen zichtbaar. Daarbij vormt online marketing ook een essentiële spil in lead generation: de interesse wekken van potentiële klanten in jouw aanbod. Zet om die reden dan ook verschillende platforms in: Facebook en Instagram zijn bijvoorbeeld uitermate geschikt voor interactie met klanten, en Instagram biedt daarnaast ook nog de vrijheid om prachtige visuals te plaatsen die goed de aandacht trekken van verschillende generaties.
Zelfrepresentatie van de makelaar via website en huisstijl
Woningpresentatie is voor veel makelaars een koud kunstje. Zij weten haarfijn uit te leggen wat een woning bijzonder maakt, en verbinden iedere dag weer kopers met de woning van hun dromen. Dat vereist empathie en creativiteit. Die vaardigheden kunnen echter ook uitstekend ingezet worden bij de representatie van het makelaarskantoor zelf. Vraag je bijvoorbeeld af wat jouw kantoor bijzonder maakt, en hoe je jouw service kunt onderscheiden van jouw concurrenten.
De tweede stap is dan om deze zelfrepresentatie in gang te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld jouw website een prachtige, pakkende makeover geven. Denk aan de keuze van onderscheidende, bijpassende kleuren en een logo wat de identiteit van jouw makelaarskantoor uitdraagt. Zo kom je tot een huisstijl die niet alleen de aandacht van potentiële klanten trekt, maar deze ook vasthoudt voor de toekomst. Schakel desnoods een expert in om jouw huisstijl te laten maken.
Contact met klanten, óók na de verkoop
Bovenstaande factoren zijn van groot belang, en toch blijft ook mond-op-mondreclame een zeer belangrijke manier van exposure. Het verkopen of kopen van een woning is immers een grote stap en een persoonlijk proces, dus klanten kiezen gauw wat hen vertrouwen geeft: ‘welke makelaar hadden mijn ouders ook alweer ingeschakeld bij hun verkoop? En beviel die makelaar van mijn beste vriendin ook toen zij haar eerste huis kocht?’ Om die reden wordt de kwaliteit van de gehele klantreis als belangrijk geacht – door persoonlijk en relevant met klanten te communiceren blijf jij ‘top of mind’ bij jouw klanten.
Het is dan ook belangrijk om ook ná de verkoop van een woning in het hoofd van de klant te blijven. Probeer het contact met jouw klanten te onderhouden ook nadat zij de sleutel in de deur hebben gestopt, en ze zullen je zeker aanraden bij hun collega’s, vrienden en familie. Dat is voor de koper zelf ook een uniek voordeel: zo wordt hij na de aankoop of verkoop van zijn woning niet aan zijn lot overgelaten. Iedereen wint!
Innovatief inspelen op de jonge generatie
Inspelen op de doelgroep is voor makelaars bekend terrein. In de laatste jaren treedt één specifieke doelgroep steeds verder op de voorgrond: veel millennials zijn nu in de leeftijdscategorie 23-38. Vaak gaan zij in de komende jaren nu hun eerste woning aanschaffen. Veel millennials voelen zich aangetrokken tot aspecten als duurzaamheid en authenticiteit, dus het is wijsheid om deze USPs extra bij de verkoop van een pand te benadrukken.
Shots van eventuele zonnepanelen en van minimalistisch interieur met veel planten doen het bijvoorbeeld vaak goed. Verwerk ook in de verkooptekst een stukje beleving. Die tuin is bijvoorbeeld niet alleen lekker groot, maar je hoort hier als bewoner ‘s ochtends zelfs de vogeltjes fluiten. Of beschrijf hoe de ouders van het jonge gezin hun kinderen zullen zien opgroeien tijdens al die memorabele diners aan de keukentafel in die separate eetkamer.
Digitalisering
De wereld is er lange tijd mee bezig: bestaande processen verder optimaliseren door ze digitaal toegankelijk te maken. Ook makelaars kunnen hun processen steeds makkelijker maken. Denk aan het geven van de optie voor een digitale ondertekening, een klantenservice die mede bereikbaar is middels WhatsApp, of de optie om bezichtigingen gemakkelijk online in te plannen. Naast optimalisaties in de woningpresentatie en vindbaarheid zelf, biedt technologie dus ook steeds nieuwe mogelijkheden om jouw service als makelaar verder te stroomlijnen en te verbeteren.