
10 jan 5X effectieve social media trends voor makelaars
Zoals altijd blikken we weer vooruit op de komende trends van het jaar. Zo hebben we al een blik geworpen op vijf belangrijke vragen over woontrends en namen we ook een duik in de innovatieve makelaars trends voor 2021. We zagen toen al dat er ook in de makelaardij een groeiende nadruk komt op het belang van online marketing. Social media vormt in dat veld natuurlijk een essentiële spil.
Deze week behandelen we daarom vijf effectieve social media trends die makelaars in 2021 kunnen toepassen om meer rendement uit hun online marketing te halen.
De belangrijkste social media kanalen voor makelaars
Ook in dit jaar zullen drie welbekende namen zeer effectieve kanalen blijven voor makelaars: Facebook, Instagram en Linkedin.
Facebook – Een groot voordeel van Facebook is het bereik: door het grote aantal gebruikers kun je doeltreffend een groot deel van jouw doelgroep bereiken. Daarnaast is Facebook een uitstekend kanaal om interactie met klanten te onderhouden.
Instagram – Dit visuele kanaal biedt de uitgelezen kans om prachtige foto’s van jouw woningaanbod in de spotlight te zetten. Dat is goed voor jouw kanaal én enthousiasmeert je lezers. Ook wordt Instagram veel gebruikt door millennials: een jongere doelgroep die in de laatste jaren een steeds actievere groep op de woningmarkt wordt.
LinkedIn – Hoewel LinkedIn een lager bereik heeft dan bovenstaande kanalen, is dit professionele kanaal bij uitstek geschikt voor netwerken en het onderhouden van naamsbekendheid. Via LinkedIn kun je jouw naamsbekendheid vergroten én onderscheiden van concurrenten.
Tenslotte zien we in het gebruik van TikTok een zeer grote stijging. De doelgroep van dit kanaal is echter zeer jong. Dat maakt TikTok vooralsnog geen aantrekkelijk medium voor de makelaardij.
Ontdek je rendement uit online marketing
Een hoog rendement uit online marketing halen is één uitdaging, maar überhaupt meten wát het rendement uit jouw online marketing is, is een tweede. Jouw online marketing uitingen kun je gemakkelijk flexibel aanpassen wanneer een post of webpagina niet lijkt aan te slaan. Het is daarom echter wel belangrijk om te meten hoe bijvoorbeeld jouw webpagina’s, social media posts en advertenties scoren bij de doelgroep.
Voor het meten van bovenstaande aspecten kun je verschillende tools inzetten. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics, waarmee je kunt meten hoeveel bezoekers op jouw website komen, welke webpagina’s populair zijn, en hoe lang bezoekers op de website blijven.
Engagement en interactie met klanten
Op nagenoeg alle social media kanalen ontstaat de groeiende behoefte naar interactie. Een bedrijf zendt niet alleen informatie door middel van posts en stories, maar gaat ook het gesprek aan met geïnteresseerde lezers. Het gaat dus niet alleen maar om het vergaren van genoeg likes op jouw posts. Nog belangrijk is om veel interactie te krijgen! Dat betekent dat vaste klanten of potentiële klanten op jouw posts reageren, waar jij vervolgens ook weer op kunt reageren om het gesprek aan te gaan. Dat houdt je top of mind, maar creëert ook vertrouwen.
Een goede manier om engagement te creëren is door bijvoorbeeld een vraag in jouw post te verwerken waar lezers antwoord op kunnen geven. Ook het gebruik van foto’s en video’s zorgt voor meer engagement: hier wordt sneller op gereageerd dan een post met enkel tekst. Plan jouw posts ook in op de perfecte tijd, wanneer een groot deel van jouw doelgroep online aan het scrollen is. Met verschillende analyse tools kun je jouw posts ook op de perfecte tijd inplannen, wanneer een groot deel van jouw doelgroep online aan het scrollen is.

Onderscheidend vermogen en naamsbekendheid
Je onderscheiden van jouw concurrenten is belangrijk, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Zorg voor herkenbaarheid bij je volgers door jouw content op voorspelbare dagen, in herkenbare rubrieken te gieten. Zo draaiden wij op onze SOOcials bijvoorbeeld meerdere weken een vaste ‘Meet the team’-Monday. Op die manier weten lezers wat voor content er wordt gepost, en blijven ze makkelijker op de hoogte.
Vorige week noemde we in onze blog ook het belang van het ontwikkelen van een eigen huisstijl. Herkenbare kleuren en een vaste lay-out die ervoor zorgen dat jouw klanten jouw merk in één oogwenk herkennen. Zo’n huisstijl kan ook eenvoudig vertaald worden naar de lay-out van een Instagram-wall. Dat staat niet alleen netjes, maar zorgt ook voor een ijzersterke identiteit voor jouw kantoor! In onze blog vorige week behandelen we het belang van zelfrepresentatie als makelaar.
Content marketing
Als laatste zien we dat content marketing nog altijd een groeiende trend is. Simpel gezegd wil je via content marketing klanten aantrekken en binden, maar dat is nog maar het begin. Voor je jouw klanten kunt aantrekken, moet je weten hoe je de juiste doelgroep kunt bereiken (én kunt enthousiasmeren)en wil je makkelijk vindbaar zijn in de zoekmachines. Content is daarvoor een essentiële schakel. Relevante content die niet alleen past bij de interesses van jouw doelgroep, maar de lezer ook verder op weg helpt en die zorgt voor interactie tussen jou en de klant.
Het creëren van content kan een flinke investering zijn, maar wel één met zeer goed resultaat. Het houdt de aandacht van jouw klanten vast, draagt bij aan de identiteitsvorming van je kantoor, en zorgt ervoor dat je online makkelijker vindbaar bent.