IMG 6634 - Blog Wij waren aanwezig bij de Sign&Print Expo in Gorinchem

Lees alles over de grootste trends die
aan bod kwamen tijdens de Sign&Print Expo

Woensdag 27 maart stapten Monique en ik in de auto op weg naar de Sign&Print expo in Gorinchem. We wisten nog niet helemaal wat ons te wachten stond, maar als we de website mochten geloven zouden we met een bezoek aan de beurs op de hoogte gebracht worden van de nieuwste innovaties en trends voor het bewerken, overzetten en vermenigvuldigen van informatie en beeld. Dat klonk veelbelovend!

 

We begonnen met een rondje langs de verschillende stands. Bij binnenkomst vielen ons direct de grote machines en drukpersen op. Digitaal printen biedt steeds meer mogelijkheden, zo ook wanneer we kijken naar printen op groot formaat. Het technische aspect is niet aan ons besteed, maar het was wel erg leuk om alles een keer in werking te zien. We hebben zelfs de ontwikkeling van ons eigen notitieboekje van begin tot eind kunnen volgen: van het snijden en het frezen van het papier tot het binden met een harde kaft. Een kaft waar onze eigen foto en slogan op waren gedrukt!

 

Voelen en ervaren

 

Na verder door te lopen in de grote evenementenhal kwamen we aan bij de kleurrijke stands. Minder machines, meer tastbaar materiaal. Zo was de voelwand een groot succes, waarbij de mogelijkheid werd geboden om de zintuigen te prikkelen. Wat duidelijk op viel tijdens dit event is dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van papier met reliëf en structuur. Papier dat je naast voelen ook echt kunt ervaren. Ook het fenomeen 2,5D werd onder de aandacht gebracht. Zo kun je glanspapier toevoegen om een extra dimensie te creëren. Voorbeelden waren een gebakken eitje waarbij het eigeel bijna in je handen druipt en de bitterbal waar je spontaan vette vingers van krijgt bij het zien van het reliëf. Helaas kan er nog geen geur worden toegevoegd aan 2,5D printen, maar de geur van vers gedrukt papier blijft natuurlijk ook heerlijk. En ik ben vast niet de enige die dat vindt!

 

Folie is terug van weggeweest

 

Een andere trend is het inzetten van folie. Naast 2,5D printen kun je namelijk redelijk eenvoudig een chique uitstraling realiseren door folies in te zetten. Niet alleen leuk voor kerstkaarten, maar ook voor het decoreren van onder andere visitekaartjes. Zo maak je jouw visitekaartjes net wat specialer en valt deze extra op.

IMG 8770 klein 300x225 - Blog Wij waren aanwezig bij de Sign&Print Expo in Gorinchem
IMG 8771 klein 300x225 - Blog Wij waren aanwezig bij de Sign&Print Expo in Gorinchem

Karton is niet meer weg te denken

 

Van 2,5D gaan we door naar 3D. Kartonnen stoelen, tafels, lampen, bosjes bloemen en zelfs geboortecadeaus. Het materiaal is bijna net zo stevig als hout en het weegt een stuk minder! Je kunt aan ieder object een persoonlijke draai geven door bijvoorbeeld te kiezen voor een gepersonaliseerde opdruk maar ook door het kleurgebruik aan te passen naar de huisstijl van jouw organisatie. En het voordeel aan karton is dat bijvoorbeeld statafels niet voor éénmalig gebruik zijn, maar dat deze een langere periode mee gaan! Perfect dus voor een bedrijfsfeest en daarna voor de vrijdagmiddagborrels.

 

Duurzaamheid

 

Als er één onderwerp was dat deze dag centraal stond, dan was het het thema duurzaamheid. Wij mochten bij twee lezingen aansluiten waarbij de focus lag op teruggaan naar de basis en het rekening houden met de impact op de natuur. Zoals misschien ook wel bij jullie op kantoor, hebben we de stapels papierwerk al weten terug te dringen door de digitalisering van processen. Maar soms ontkom je er niet aan, omdat een stuk mooier en tastbaarder is dan digitaal. Zo is de inzet van papieren visitekaartjes nog steeds populair.

 

Om de natuur tegemoet te komen wordt ook de printwereld steeds duurzamer. Een innovatieve stichting is het Eco Label System aan het ontwikkelen, beter bekend als ELS. Deze stichting is bezig om een transparant label te optimaliseren waarbij de verschillende aspecten van print worden bekeken en beoordeeld. Denk aan papiersoort, de impact van de afwerking, toxische stoffen van de inkt, maar ook de stroomvoorzieningen voor de machines. Het label staat nog niet volledig, maar dit zijn natuurlijk mooie uitgangspunten waar wijzelf als organisatie – en jullie dus misschien ook – rekening mee kunnen houden.

 

Het was een inspirerende dag waarna we weer op huis aan gingen met een hoofd vol nieuwe ideeën. Monique op het gebied van marketing en communicatie uitingen en voor mij een deel technische kennis en veel nieuwe input voor vormgeving. Benieuwd hoe wij deze ideeën voor jou in kunnen zetten? Ik ga graag de uitdaging aan! Neem contact met mij op en wie weet kunnen we één van deze trends doorvoeren in jouw vormgeving of marketing uitingen!

 

Geschreven door Diëlle

× Neem direct contact met ons op